
Orosházán márpedig vannak tündérek - hiszen másként nem jött volna ide a Rákóczi-csillag sem, - amit most Sonkolyos Károlyné, Margitka néni a hímző "fejedelem-asszony" Orosházán őriz otthonában, mint egy csodálatos kincset.
Dehát néhány éve már, itt jár közöttünk a Gyopárosi tó tündére, amit elmeséltek már többször is a gyerekek, hogy Gyopárka tündér által lett a csodató, Gyopároson. Azt mondják, hogy a tündérek mindig a jóság osztogatásának lehetőségét teremtik meg az emberek számára, hogy az ember legnemesebb erényét gyakorolhassa, a jóságot. Csakis a jóság menti meg a világot - mondják a titkok tudói - s a jó hírt erre a tündérek hozzák el. Mindezt üzenetként hozták ide Orosházára kedden és szerdán, amikor feltárták a tündérrejtélyeket előttünk. A Bodrogközből, Karcsáról érkezett Pápai Istvánné Páhi Emma néni a tündérektől kapott meséket elmondta a gyerekeknek és a felnőtteknek, egy-egy népi imádsággal keretbe foglalva a világot, amelyet HUSZÁR ANDREA orosházi születésű
szobrászművész álmodott egy könyvbe.
A könyv címe TÜNDÉRTÁNC, s benne az egyetemes világ, s a pörgő-forgó valóság középpontjában a magyar mitológiai utalásokkal a mi egész szomorúan vidám magyarságlétünk.
A könyv képi világa a valóságból átröppentett szellemi világ rajzolata, a kép és a szó ötvözete. Ilyen könyv még eddig nem készült e hazában, hogy miközben olvasom a meséket körém telepedik a szépséges tündérvilág, meg az ősök, meg minden nemzetségünk öröme bánata. A régi magyar néphit Erdélyt tartja a tündérek lakhelyének. Sok vár van ott, amelyről úgy vélekednek, hogy tündérek lakták
vagy építették őket. Ilyen például a dévai, aranyi vagy a kolozsvári vár. Némelyikükben időnként még ma is megjelennek azok a tündérek, akik ott laktak. De Emma néni vallja, hogy a karcsai templomot is a tündérek építették, és ma is a tündérek vigyázzák. Tündéri vezérlésnek kell tekintenünk azt is, hogy ősi hímző-motívum a csillagminta eljött (nem hozták!, mert a tündérmotívumot nem lehet másnak hozni, azt csakis a tündérek vihetik,
adhatják) ide Orosházára is, s ezzel megbizonyosodhattunk abban, amit a valós világ embertudósai is állítanak, hogy tündérek nem csupán Erdélyben, Moldovában, Felföldön, hanem a Dél-Alföldön is élnetek, s élnek ma is.
vagy építették őket. Ilyen például a dévai, aranyi vagy a kolozsvári vár. Némelyikükben időnként még ma is megjelennek azok a tündérek, akik ott laktak. De Emma néni vallja, hogy a karcsai templomot is a tündérek építették, és ma is a tündérek vigyázzák. Tündéri vezérlésnek kell tekintenünk azt is, hogy ősi hímző-motívum a csillagminta eljött (nem hozták!, mert a tündérmotívumot nem lehet másnak hozni, azt csakis a tündérek vihetik,
Ezen alkalommal eljött ide Emma néni a karcsai mesélő asszony, ki a meséket a tündérektől kapja, hogy Orosházán is gyökeret verhessenek a tündérkertek, és a tündérházak, s el ne apadjon soha a mesélő akarat és tett. A tündérek világában úgy hirlik mostanság nagy dolgok történnek, s ezek a dolgok kihatnak az emberek világára is. Sorsfordító esztendő lesz 2011. Erre nagyon figyelni kell, és a tündérek üzeneteit át kell venni, s azok szerint élni és a dolgokban eljárni.
Ki is Emma néni?
Ki is Emma néni?
Pápai Istvánné, Páhi Emma (Karcsa, 1932–)
Magyar Néprajzi Lexikon írja→ mesemondó, a népművészet mestere. Viszonylag fiatal kora ellenére nagy repetoárja van: Nagy Géza, helybeli tanár 1970-ig 150 meséjét jegyezte le. Ma is állandó közönsége előtt rendszeresen mesél. Előadásmódja színes, élénk. Nem gesztikulációval és arcjátékkal köti le a figyelmet, hanem hangjának színezésével. Az ún. laza, kötetlen felépítésű mesék kedvelője. – Irod. Balassa Iván: Karcsai mondák (UMNGy, XI., Bp., 1963); Nagy Géza: Pápai Istvánné, a karcsai mesék legkiemelkedőbb mesemondója (A miskolci Herman Ottó Múz. Évkve, 1971).
, Pápai Istvánné olyan mesemondó, akit a közössége fogadott erre a szerepre, Kovács nanó, a szomszéd mesemondó és anyja bátorította a felkérés teljesítésére, még süldõlány korában. Anyja varrómûhelye adta a folyamatos lehetõséget a mesélésre, melynek során zömmel tündérmeséket mondott. Ez a folyamat csak akkor szakadt meg, amikor hosszabb ideig beteg volt, de gyógyulásával visszatért az adománya. Meséinek leggyakoribb témái a nõi sorsok és a szegénység, meg a csodák bemutatása, melyek során állandó szereplõi között öreganyókat, öregapókat, szegényembert, szegényasszonyt, királyokat, dolgos leányokat találunk. Gyakori szereplõk még az állatok, mint például sündisznó,
bakkecske, kígyó, béka. Mesélési módját tekintve a csukott szem, a fohászkodás, a köznapitól eltérõ hangszín, az élénk gesztusok, a ritmus kiemelése és egy világosan megjelölt címzett kiválasztása a jellemzõ. Leggyakrabbanelmondott, kedvenc meséi a Szultán király, az Ugorkakirályfi
és a Fösvény Tasnádi. 2008-ban a Mátyás év kapcsán igen sok róla szóló mese is bekerült a tündérüzenetek sorába.
Magyar Néprajzi Lexikon írja→ mesemondó, a népművészet mestere. Viszonylag fiatal kora ellenére nagy repetoárja van: Nagy Géza, helybeli tanár 1970-ig 150 meséjét jegyezte le. Ma is állandó közönsége előtt rendszeresen mesél. Előadásmódja színes, élénk. Nem gesztikulációval és arcjátékkal köti le a figyelmet, hanem hangjának színezésével. Az ún. laza, kötetlen felépítésű mesék kedvelője. – Irod. Balassa Iván: Karcsai mondák (UMNGy, XI., Bp., 1963); Nagy Géza: Pápai Istvánné, a karcsai mesék legkiemelkedőbb mesemondója (A miskolci Herman Ottó Múz. Évkve, 1971).
, Pápai Istvánné olyan mesemondó, akit a közössége fogadott erre a szerepre, Kovács nanó, a szomszéd mesemondó és anyja bátorította a felkérés teljesítésére, még süldõlány korában. Anyja varrómûhelye adta a folyamatos lehetõséget a mesélésre, melynek során zömmel tündérmeséket mondott. Ez a folyamat csak akkor szakadt meg, amikor hosszabb ideig beteg volt, de gyógyulásával visszatért az adománya. Meséinek leggyakoribb témái a nõi sorsok és a szegénység, meg a csodák bemutatása, melyek során állandó szereplõi között öreganyókat, öregapókat, szegényembert, szegényasszonyt, királyokat, dolgos leányokat találunk. Gyakori szereplõk még az állatok, mint például sündisznó,
bakkecske, kígyó, béka. Mesélési módját tekintve a csukott szem, a fohászkodás, a köznapitól eltérõ hangszín, az élénk gesztusok, a ritmus kiemelése és egy világosan megjelölt címzett kiválasztása a jellemzõ. Leggyakrabbanelmondott, kedvenc meséi a Szultán király, az Ugorkakirályfi
és a Fösvény Tasnádi. 2008-ban a Mátyás év kapcsán igen sok róla szóló mese is bekerült a tündérüzenetek sorába.
A ma már 78 éves asszony hihetetlen energiával adja elő tündéri és mesei történeteit, mert ez ad neki erőt, ez mozgatja minden tettét. Ebből a hihtetlen energiából született a könyv is, amellyel együtt még járják az országot, bár semmiféle támogatást nem kapnak, Hivatást teljesítenek, ameddig még bírják.
Támogatások nélkül pedig nehezen folytatható ez a "vállalkozás".
S akkor a könyvről is ejtsünk néhány szót.
A mesékben szereplő Öreganyó, Pápai Istvánné Páhi Emma néni, a híres karcsai Népművészet Mesterének csillagokból kapott meséit Huszár Andrea Magdolna képzőművész helyszíni fotók és a tündérek táncának megelevenedő körkompozíciójában láttatja. A Tündértánc c. könyv egységes könyvművészeti alkotás, társítja a bodrogközi mesevilág régi és sorsmeséit és a modern művészet új formáit, melyben film- szerűen pörgethető lapokon mozog egymáson rajzolt és valós kép, rituális mezőt vonva az olvasó köré a mesei eredet hagyományának segítségével. A könyv felépítése:
Molnár V. József ajánlása
Bevezetés
A karcsai templom története
A jóságos Tündér, Kovács Mama meséje
A szépen éneklő madár
Facsuda, Faragó Laura meséje
Mátyás Király és a karcsai bíró
A mesékben szereplő Öreganyó, Pápai Istvánné Páhi Emma néni, a híres karcsai Népművészet Mesterének csillagokból kapott meséit Huszár Andrea Magdolna képzőművész helyszíni fotók és a tündérek táncának megelevenedő körkompozíciójában láttatja. A Tündértánc c. könyv egységes könyvművészeti alkotás, társítja a bodrogközi mesevilág régi és sorsmeséit és a modern művészet új formáit, melyben film- szerűen pörgethető lapokon mozog egymáson rajzolt és valós kép, rituális mezőt vonva az olvasó köré a mesei eredet hagyományának segítségével. A könyv felépítése:
Molnár V. József ajánlása
Bevezetés
A karcsai templom története
A jóságos Tündér, Kovács Mama meséje
A szépen éneklő madár
Facsuda, Faragó Laura meséje
Mátyás Király és a karcsai bíró
A lólábú legény, Csányi Kata meséje
Tökmag királyfi
Hamupipőke
Igaz mese
Mátyás Király és a tiszta vizű kút
A csillagporos ösvényen, Dr. Boglár Lajos meséje
Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi, Sz. Nagy Mária meséje
Szultán Király, Id. és ifj. Horváth József meséje
Nemtudomka
Képjegyzék
Tartalomjegyzék
Tökmag királyfi
Hamupipőke
Igaz mese
Mátyás Király és a tiszta vizű kút
A csillagporos ösvényen, Dr. Boglár Lajos meséje
Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi, Sz. Nagy Mária meséje
Szultán Király, Id. és ifj. Horváth József meséje
Nemtudomka
Képjegyzék
Tartalomjegyzék
A könyvet lapozgatva,olvasva a kép megfogalmazás is sok érdekes titkot fedd fel. Karcsai képek, amelyek a képjegyzékben láthatók, alkotják azt a bűvös kört, amely körbe veszi a mesék birodalmát, vagyis Karcsa vidékét, másként a mesék által a magyarság egészét. A mesés körben-körrel forog körbe a világegyetem a füldi, emberi világ, melyre a tündérek vigyáznak. A körön kivüli világban a rajtunk kivüli dolgok, az istenek élnek. A könyv lapjain ott díszlik minden magyart védő csillag az Orosházán is fellelt hímzett Rákóczi-csillaga, amelynek eljövetele az új világ kezdete is egyben.
Az orosházi tündértalálkozónak a Justh Zsigmond Városi Könyvtár gyermekkönyvtára és a Petőfi Művelődési Központ Városi Képtara adott otthont, amiért hálás köszönet: Hotoránné Fekete Gabriella igazgatónőnek és Pusztai Lajos igazgató úrnak.
Az orosházi tündértalálkozónak a Justh Zsigmond Városi Könyvtár gyermekkönyvtára és a Petőfi Művelődési Központ Városi Képtara adott otthont, amiért hálás köszönet: Hotoránné Fekete Gabriella igazgatónőnek és Pusztai Lajos igazgató úrnak.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése